ফেৰ্‌কি বুড়ীৰ কেচ্ছা

ফেৰ্‌কি বুড়ীৰ .... কেচ্ছা

August 2014

জোলা


(SUPER HIT)


          কটা সময়েৰ কথা । এখান ভিতৰুৱা গাওত জোলা আৰ জুলি দুই ভাতাৰ মাইঞা মিলি সুখে দুখে সংসাৰ কৰি আছিল । উমাৰ কোনো ছাওৱা ছোট নাছিল । একদিনকাৰ কথা । সন্ধ্যা বেলা জোলা আগিনাত বসি দৰি পাকে আছিল আৰ একফালে ঠিক ঐখিনি সময়তে জুলিয়ে ঘৰত পিঠা ভাজি আছিল । চিতুয়া পিঠা । জুলিয়ে বেস সুন্দৰ কৰি যা-যোগাৰ কৰি জুতে পুতে পিঠা ভাজিবাৰ বসিছিল । তা ঐদিন আৰ কি হইল....। জোললাৰ মনত কেমনে বা এক হাৰামি বুদ্ধিয়ে জাগা নিল । জোলায় দৰিত পাক দেয় আৰ জুলিয়ে পিঠা ভাজি থাকাৰ ছেনেত-পেনেত শব্দগিলা অনুসৰণ কৰি কৰি উটকন দিয়া মাটিত ঘাই টানে – ‘বোলে দেখা যাউক আজি জুলিয়ে কয়খান পিঠা ভাজে’ ? এদন কৰিয়ায় জুলিয়ে ছেনেত-পেনেত কৰি এখান এখান কৰি তেৰখান পিঠা ভাজিল আৰ এইফালে জোলায় এক এক কৰি তেৰটা দাগ টানিল ।
    তাৰ পাছত কি হইল । জুলিৰ ৰান্ধন-বাঢ়ণ সউগ কাম হওয়াৰ পাছত যথা সময়ত জোলাক ভাত খাবাৰ দিল । সেইমতে জোলায় ৰাতিৰ খাওয়া খাওয়াৰ সময়ত সগাৰে শেষত ভাতেৰ পাতত জুলিয়ে তিনখান পিঠা আনিয়া দিল । জোলায় পিঠা তিনখান খায়া জুলিক কয়- “কি ৰে জুলি, ভাজাৰ সময়ত ছেনেত-পেনেত তেৰখান খাওয়াৰ সময়ত কেনে ৰে মাত্র তিনখান । ঘৰখানত ছাওৱা-ছোট বুলিতে কাহোয় নাই যা আছি তুই আৰ মুইয়ে । সমান ভাগ কৰি খাইলেওতো কমছে কম মুই আৰ  তিনখান পাবা লাগে; এখান যেনিবা তুইয়ে বেসি কৰি খালু” ।
   জুলিয়ে এলা পাছত গোটায় পিঠাগিলা হিসাপ কৰি দেখে হয়তো, কথাতো ঠিক । পিঠা-তো তেৰখানে ভাজা হইছে, কিন্তু জোলায় জানিল কেমন কৰি ? অয়না এতোখান আগিনাত বসি কামাই কৰাত ব্যস্ত !
    : অইতো অইতো জুলি....তুই মোক কি ভাবছিস খালি পিঠায় নাহয়, তুই কোন সমায় কি কৰিস মুই সউগ কিছু কবাৰ পাং....(জোলা)
    : হয় পিঠা তেৰখানে ভাজিছোং । বাকী দশখান ৰাখছোং কালি বিহানে চাহ দিয়া খাবাৰ বাদে ।(জুলি)
    জুলি পাছত মনে মনে ভাবে বাপৰে বাপ মোৰ জোলাতো মাম্‌লি মানুষ নাহয় অয় দেখোন দেখা-শুনাও জানে,নাদেখা কৰিয়া সউগ কিছু কবাৰ পায়.... । জুলি নিজেৰ ভাতাৰেৰ প্রসংসা কৰিবাৰ বাদে এলা মানুষেৰ পঞ্চমুখ হয়া পৰিল । আৰ সেইমতে জোলা দেখা-শুনা জানা কথাৰ ঢোলো ফাটাইল । একান ওকান কৰি গোটায় ৰাজ্যজুৰি জোলাৰ নাম ছিতিৰি পৰিল । জোলা একেবাৰে HIT হয়া গেইল ।
  আৰ একদিনকাৰ কথা । ঐখান ৰাজ্যৰে ৰাজবাড়ীত একটা ঘটনা ঘটি গেইল । ঘটনাটা আৰ কি...ৰাজাৰ বেটী অর্থাত ৰাজকুমাৰীৰ গালাৰ সোণাৰ মালা হাৰাইল । ৰাজাৰ বাড়ীৰ কথা । সোণাৰ মালা হাৰোয়াত কৰি ৰাজাৰ বাড়ীত চোৰ...! এই কথাটায় ৰাজাৰ আত্ম সন্মানত লাগিল । যাৰ ফলত ৰাজায় ঘোষণা কৰিল- “গোটায় ৰাজ্যত এমুন কায় দেখা-শুনা কৰা লোক আছে যায় নাকি এই মালা চোৰক ধৰে দিবাৰ পাইবে আৰ তাক ৰাজ পুৰস্কাৰ দিয়া পুৰস্কৃত কৰা হইবে ।” লগা-লগ ৰাজাৰ এই ঘোষণা চৈত মাসেৰ বাগানেৰ আগুনেৰ মতো কৰি গোটায় ৰাজ্যত ছিতিৰি গেইল । ঠিক তেমন কৰিয়ায় কেমনে বা যায়া ৰাজাৰ কাণত জোলাৰ নামটা পৰিল । কথাটা ৰাজাৰ কাণত পৰাৰ সাথ-সাথ ৰাজায় জোলাক স-সন্মানে আনিবাৰ বাদে সৈন্য-সামন্ত পাঠাইল ।
    এইপাকে জোলায় ৰাজাৰ এই নিমন্ত্রন পায়া জোলাৰ মনেৰ অবস্থা তেমুনে ভাবিবা নাপাওয়া ধৰণেৰ হইল । হায়..ৰে জোলা ! এলা কৰে কি....এইফালে ৰাজাৰ আদেশ অমান্য কৰা মানেইতো দেখ দেখ কৰি পাঠা সুৰাত মাথা ভৰে দেওয়া অর্থাত মৃত্যুদণ্ড । আৰ একফালে ভুয়া পণ্ডিতালিৰ কথা দাস পাইলেওতো ভয়ানক শাস্তি । মুঠ কথাত জোলাৰ অবস্থা এইবাৰ টাইট্‌ । জোলা এইবাৰ যায় কুদি...?
    : হায় ৰে জুলি...,তুই মোক হাতে ধৰি মাৰা বুদ্ধি কৰিলু ! (জোলা)
    : কেনে তা...কি হইল আৰ । ৰাজাৰ বাড়ীৰ এই কামখোনা কৰি দিয়া আইসো । তাতে ৰাজা সন্তুষ্টও হইবে মেল্লা কিবা কিবি পুৰস্কাৰো দিবে । (জুলি)
    : ধেৎ জুলি...মুই ঐগিলা গনা-পৰা, ঠনা-পৰা কিছুই নাজানোং ৰে । ঐদিনকাৰ পিঠাৰ কথাটা আছিল আলাদা । (জোলা)
  পাছত জোলায় জুলিক এতোকৰি সচা কথাটা ভাঙি-পিটি কয় জুলিৰ হইলে কিছুতে বিশ্বাস নাহয় । জুলিৰ একটায় বিশ্বাস । নাহয় মোৰ জোলা দেখা-শুনা জানে । অবশেষত জোলা উপায়বিহীন হয়া ৰাজাৰ আদেশ ৰক্ষার্থে ৰাজবাড়ী বুলি যাবাৰ সাজু হইল-
   : জুলি হাতে ধৰি তুই তোৰ জোলাক মৰণেৰ কাতি ঠেলি দিলুৰে জুলি ! (জোলা)
        যাইক কি হয় হইবে..কপালত যি আছে তাকে হইবে...বুলি কয়া জোলায় জোলায় জুলিৰ থাকি বিদায় নিয়া ৰাজবাড়ী বুলি ৰাওনা হইল ।

  প্রিয় পাঠক । এইবাৰ তাহলে জোলাৰ কি দশা হইবে ? জোলা পাইবে না ৰাজকুমাৰীৰ সোণাৰ মালা নিকিলি দিবাৰ ? না ঐ ‘পিঠা ঠগেৰ’ পৰিণাম হিসাপে জোলাৰ কপালত লেখা আছে ৰাজশাস্তি...? না অশা আছে জোলা এইবাৰ HIT-এৰ থাকি SUPER HIT হবাৰ, যদি আছে কেমনে ? জানিবাৰ বাদে বাটচাবা লাগিবে আইসা কিস্তি ।


July 2014


বান্দোৰ আৰ শিয়াল




 খান জঙ্গললত একটা বান্দোৰ আৰ একটা শিয়াল দুইজনে দুইজনেৰ গালাৰ কাটি-চিটকা মাটি ধৰনেৰ বন্ধু আছিল । দুইজনে জঙ্গল খানেৰ মাজত খায় দায় হাসি ফুর্তি কৰি বেৰায় । অমুন কৰি উমাৰ সুখেৰ জীৱন পাৰ হয়া যায় । একদিন্‌কাৰ কথা । শুন দুফৰ বেলা ঢাউ-ঢাউয়া  ৰইদেৰ সময় শিয়ালে ভোকে পিয়াসে লাল কাল হয়া কুত্তিবা থাকি আসি আছিল । ঠিক অমুন সময় বান্দোৰ বন্ধুয়ে ঘাটাৰ বগলতে এখান পাকা কলাৰ ছৰা আৱিষ্কাৰ কইৰছিল আৰ অয় কলাৰ গাছত চ’ৰিয়া জুতে পুতে বসি একটাৰ পৰ একটা কলা খায়া আছিল । ভোকে পিয়াসত লাল কাল শিয়ালে অ’ৰ ভোক মিটিবাৰ বাদে বান্দৰেৰ চ’ৰা কলা গাছটাৰ তলত যায় খুব আগ্রহত যায়া ৰইল ..........


        : বন্ধু পেটেৰ ভোকত প্রাণ যাং-যাং দেও না মোকো দুইটা । আজি কিছুই নাইপাং ৰে ।।
এইফালে বান্দোৰো পাইছে অনেক দিন পাছত এতো সুন্দৰ খাওন অৰ আৱস্থা পেটেতো ধৰেনা চৌখেতো আটেনা , একেবাৰে এমুন অৱস্থা - !

        : বন্দু ৰণ ৰণ ...... (বান্দোৰ)
        : বন্দু দেওনা দুইটা .... ! (শিয়াল)
        : আৰে বন্দু ৰণ্‌ - ৰণ্‌         (বন্দোৰ)

-      শিয়াল এইফালে ভোকত লাল-কাল । আৰ বান্দোৰ ঐফালে খাওৱাত মস্ত হয়া ৰণ্‌-ৰণ্‌ কয় আৰ তল বুলি কলা খায়া চোচাগিলা ফেলায় । শেষত গাছত চ’ৰিবাৰ নাপাওয়া শিয়াল বেচেৰায় ভোকে-পিয়াসে বন্দুয়ে কৰা অপমান সয্য কৰিৰ নাপায়া অন্যপাকে ৰাস্তা মাপে ।
ঠিক আৰ একদিন  কাৰ কথা শিয়াল আছিল এখান বিষ মানা বাড়ীত আশ্রয় নিয়া আছে । বিধিৰ কথা মতে অটাইয়ে বান্দোৰ শিয়ালেৰ নাগাইল পাইল । নাগাইল পায়া বান্দৰে শিয়ালক খবৰ-চবৰ পুছিল ? পাছত শিয়ালে কইল –

        : আছোং আৰ বন্ধু এতে কিবা এক্‌টা কৰিয়া ।
        : কিবা মানে ...............
        : এই দেখিসনা, ৰাজাৰ  বিশাল কুশাৰী বাড়ী খানেৰ দায়িত্ব এইবাৰ মোৰে 
          ঘাৰত ।
        : এ ....! বন্ধু হয় না কি ?
        : হা .... বর্তমান মোৰ অৱস্থা টাকা পইসা গম্‌-গমা দিন্নে কুশাৰী খায়া টন্‌-টনা ।
        : এ .... বন্ধু মোকো সেই ভোক লাগছেৰে ; খাং নাৰে এখান কুশাৰী ........
        : না ... না .... কি কথা কইস্‌ ৰাজাৰ  জিনিস ; দাস পাইলে মোৰ চাক্‌ৰি ঠাকৰি 
          সউগ যাইবে ।
        : বন্ধু !  নাপায় ৰে দাস .....

এমুন কৰি বাৰে বাৰে আপত্তি কৰাত অৱশেষত শিয়াল কইল ঠিক আছে তুই খা ; মুই অত্তি যাং কায়বা আইসে নাকি পহৰা দেং ..... ।

এমুন কৰি কয়া বান্দোৰক বিষমানা খাবাৰ লাগে দিয়া শিয়াল ফুট্‌ ! এইফালে বান্দোৰ মানাকচু খায়া মুখ-গালা চুলকাইতে চুলকাইতে অৱস্থা প্রায় আদা মৰা ।।

-      এইয়ে হইছে বান্দোৰ আৰ শিয়ালেৰ কেচ্ছা অন্যক ঠকাইলে যে নিজেও ঠক খাওয়া খায় তাৰে এক নীতি কথা ।।

*****


আইসো কোচ ৰাজবংশী জাতিটাক জাতি সত্ত্বাৰ পৰিচয় দিয়া, বিশ্বৰ ভিতিৰাত অন্যতম জাতি হিসাপে তুলি ধৰিবাৰ বাদে আজিৰ থাকি এক জাতীয়তাবাদী মনোভাব গঢ়ি তুলি । জাতি সম্বন্ধে ইত্যাদি কথাগিলা জানিবাৰ বাদে এক অধ্যয়ণ-সূলভ আচৰণ গঢ়ি তুলিয়া জাতি গঠনেৰ বাদে এক দৰকাৰী পদক্ষেপ হাতত নেই ।




No comments:

Post a Comment